Åpningskonsert
Heiner Goebbels: Eislermaterial
Ensemble Modern
Nationaltheatret
7. september, kl. 19.30 (kun denne kvelden)
Samtale med Heiner Goebbels i Nationaltheatrets publikumsfoaje kl. 18.45
Bill.: 100 – 590
Verkene til Heiner Goebbels kan ikke klassifiseres som verken opera eller teater, men har en unik mellomposisjon. Goebbels har bakgrunn fra både avantgardekomposisjoner og progressiv/radikal rock på 1970-tallet. Han er nå en produktiv komponist og sceneinstruktør for multimedieverk over hele verden. Hans oppsetting på Nationaltheatret av Harry Partchs Delusion of the Fury ble en stor suksess på Ultima 2013. I 2012 mottok den tyske komponisten og regissøren den prestisjetunge internasjonale Ibsenprisen.
Nå vender Goebbels tilbake til Ultima og Nationaltheatret med en konsertversjon av Eislermaterial (1998), et fortryllende og lidenskapelig portrett av en av hans største musikkhelter. Hanns Eisler (1898–1962) var best kjent for sitt livslange samarbeid med dramatikeren Bertolt Brecht. Eislers musikk ble forbudt av nazistpartiet, og han flyttet til USA under andre verdenskrig. Senere ble han anklaget av McCarthy-administrasjonen under den kalde krigen og sendt tilbake til det sosialistiske Øst-Tyskland, der han blant annet komponerte landets nasjonalsang.
Eislers musikk kombinerer elementer av folkeviser, populær nasjonalmusikk, militærmarsjer og mystiske stemninger. Den har vært en viktig inspirasjonskilde for Heiner Goebbels siden han begynte å komponere selv. Eislermaterial er en scenisk konsert basert på hele bredden av Eislers samlende verker. Verket inneholder flere av Eislers mest kjente sanger som Goebbels redigerte og arrangerte for Ensemble Modern (som sto for urfremføringen i 1998) i en lydcollage med originale Eisler-opptak. I denne konsertversjonen fremføres verkets bittersøte melodier av dets originalvokalist, skuespilleren Josef Bierbichler, som har en stemme som både er umiskjennelig uaffektert og samtidig gripende.
I samarbeid med Nationaltheatret.
”...but suddenly found myself inside one of the greatest musical events:..."Don't illustrate your feelings but comment on them musically. Be objective," Eisler once said. This may sound dry, but in Goebbels' case this means the most grandiose form of specualtion on the future of music. Only German culture can be so serious and yet so full of honesty and melancholia" Daniel Birnbaum/Artforum (DE) 2012
Heiner Goebbels: Eislermaterial (1998)
Med Ensemble Modern og skuespiller Josef Bierbichler
Solist: Josef Bierbichler
Komposisjon/regi: Heiner Goebbels
Klangregi: Norbert Ommer
Scene/lys: Jean Kalman
Lysansvarlig: Barbara Weesternach
Lydteknikk: Felix Dreher
Regimedarbeider: Stephan Buchberger
Ensemble Modern:
Dietmar Wiesner – fløyte, altfløyte, pikkolo
Antje Thierbach – obo
Roland Diry – klarinetter
Matthias Stich – bassklarinett, tenorsaksofon
Johannes Schwarz – fagott
Valentín Garvie – trompet
Sava Stoianov – trompet, flygelhorn, wagnertuba
Uwe Dierksen – basun, eufonium, helikon
Rainer Römer – slagverk
Hermann Kretzschmar – klaver, harmonium
Ueli Wiget – klaver, sampler
Freya Ritts-Kirby – fiolin
Megumi Kasakawa – bratsj
Michael M. Kasper – cello
Joachim Tinnefeld – kontrabass/el-bass
Bestillingsverk fra Musica Viva, München. Samproduksjon mellom Musica Viva/Bayerischer Rundfunk, Hebbel-Theater Berlin og Dresdner Zentrum für zeitgenössische Musik. Støttet av Deutsche Bank Stiftung.
