Eliane Radigue: OCCAM RIVER
Emanuel Vigelands museum
9/9, kl. 19
Bill.: 200/100
OCCAM RIVER XIII duo for bassoon and harp (WP)
OCCAM RIVER VI duo for contrabass-recorder and harp
Rhodri Davies – harpe
Pia Palme – kontrabassblokkfløyte
Dafne Vincente Sandoval – fagott
Med sine 85 år er Eliane Radigue en av de siste gjenlevende fra generasjonen franske elektroniske musikere som ble påvirket av pionerer innen musique concrète som Pierre Schaeffer og Pierre Henry. På begynnelsen av 1970-tallet brukte hun en modulær Arp 2500-synthesizer til å utvikle sin egen unike stil: en kombinasjon av teknologi og en sterk buddhistisk tro. Dette resulterte i musikkverk som Adnos I–III, Trilogie de la Mort og L'Ile Re-sonante, der langstrakte «droner» langsomt utforsket mysteriene ved døden og livet etter og åpnet opp oversanselige og meditative rom. Radigue bor i Paris og komponerer fortsatt. Siden 2001 har hun fokusert mer på akustiske instrumenter, og samarbeider ofte tett med bestemte utøvere.
I samarbeid med nyMusikk kommer Ultima til å presentere to eksklusive arrangement på Emanuel Vigeland-mausoleet i Oslo (8.9 og 9.9). På programmet står totalt fem verk i Radigues OCCAM-serie (inkludert en verdenspremiere), komponert i løpet av det siste tiåret. Verkene er skrevet for harpe, kontrabass, kontrabassfløyte og fagott – både soloinstrumenter og sammensetninger. Mausoleet har en spesiell akustikk med lang etterklangstid der Radigues mystiske og resonansrike verk virkelig kommer til sin rett. Verkene framføres av Rhodri Davies (harpe), Pia Palme (kontrabassblokkfløyte) og Dafne Vicente Sandoval (fagott).
I tillegg vil Ultima og NOTAM (norsk senter for teknologi i musikk og kunst) presentere et elektronisk verk av Eliane Radigue i samarbeid med GRM. Mer informasjon kommer når datoen nærmer seg. Konserten i Sentralens marmorsal (11.9) vil også ha elektroakustiske verker av Natasha Barrett og Hilde Holsen på programmet.
