Eliane Radigue: OCCAM
Emanuel Vigelands museum
8/9, kl. 19
Bill.: 200/100
OCCAM XIII for bassoon
OCCAM XVIII for contrabass-recorder
OCCAM I for solo harp
Rhodri Davies – harpe
Pia Palme – kontrabassblokkfløyte
Dafne Vincente-Sandoval – fagott
Med sine 85 år er Éliane Radigue en av de siste gjenlevende fra generasjonen franske elektroniske musikere som ble påvirket av pionerer innen musique concrète som Pierre Schaeffer og Pierre Henry. På begynnelsen av 1970-tallet brukte hun en modulær Arp 2500-synthesizer til å utvikle sin egen unike stil: en kombinasjon av teknologi og en sterk buddhistisk tro. Dette resulterte i musikkverk som Adnos I–III, Trilogie de la Mort og L'Ile Re-sonante, der langstrakte «droner» langsomt utforsket mysteriene ved døden og livet etter og åpnet opp oversanselige og meditative rom. Radigue bor i Paris og komponerer fortsatt. Siden 2001 har hun fokusert mer på akustiske instrumenter, og samarbeider ofte tett med bestemte utøvere.
Konsertene presenterer totalt fem verk i Radigues OCCAM-serie (inkludert en verdenspremiere), komponert i løpet av det siste tiåret for harpe, kontrabass, kontrabassfløyte og fagott – både soloinstrumenter og sammensetninger. Mausoleet har en spesiell akustikk med lang etterklangstid der Radigues mystiske og resonansrike verk virkelig kommer til sin rett.
I samarbeid med nyMusikk.
