Sonic Wunderkammer – Dag 2
Sentralen/Marmorsalen
21/9, kl. 14 + 15.30
250/150
Sonic Wunderkammer Dag 1 kl. 19 + 20.30
Konsert 1:
Natasha Barrett & Marc Downie: Innermost (2019)
Balint Lazcko: Burst (2019, WP)
Anders Vinjar: The Music is a Wave (2019, WP)
Konsert 2:
Else Marie Pade: Faust Suite (1962, utvalgte satser)
Mads Kjeldgaard: I solens flint 1000 floder (2019, WP)
Christian Skjødt: Interdependencies (2019)
Dag 2 av vår serie for radikale og spatiale lydverk fra det 20. og det 21. århundre inkluderer nye verk utviklet ved Notam i Oslo og EMPAC i New York, som alle utnytter 3D-effektene og surroundlydegenskapene til et multi-høyttalersystem i en spesialkonstruert kuppel. La deg omslutte av lyden fra høyttalerne i taket og bli med på feiringen av 25-årsjubileet til Notam – Norges mest innovative senter for progressiv elektronisk musikk!
Kl. 14:
Natasha Barrett & Marc Downie: Innermost (2019)
Balint Lazcko: Burst (2019, WP)
Anders Vinjar: The Music is a Wave (2019, WP)
Den Oslo-baserte britiske komponisten Natasha Barretts Innermost, her fremført for andre dag på rad, er et samarbeid med den amerikanske digitale kunstneren Marc Downie (OpenEndedGroup). Verket forener ambisonics, 3D-lyd og projeksjon. Lys- og lydpunkter animeres i forskjellige mønstre som alle har sitt karakteristiske «ganglag» – en enestående måte å bevege seg og oppføre seg på. Denne toppmoderne audiovisuelle oppfinnelsen er laget på bestilling fra Ultima og EMPAC, New York.
I ungarske Balint Lazckos verk smelter en serie utbrudd gradvis over i strukturer med forskjellig adferd, til de tidvis kan minne om kjente scener fra det virkelige liv.
Norske Anders Vinjar er en programmerer og komponist som jobber på siden av de etablerte tradisjonene for computermusikk, elektroakustikk og lyddiffusjon. The Music Is a Wave beveger seg rundt i kuppelen ved 3D ambisonics.
Kl. 15.30:
Else Marie Pade: Faust Suite (1962, utvalgte satser)
Mads Kjeldgaard: I solens flint 1000 floder (2019, WP)
Christian Skjødt: Interdependencies (2018)
Else Marie Pade (1924–2016) var en sann pioner, både som komponist av elektronisk musikk og som kvinne i feltet. Faust (1962) – komponert like etter at hun hørte Edgard Varèses Pòeme électronique ved verdensutstillingen i Brussel – er inspirert av Goethes opplysningsdrama og inneholder pulserende toner som representerer karakterene til Faust, Mefisto og Margarete. Pades evne til å omvelte tradisjonelle hierarkiske strukturer ledet henne til å gjøre Margarete til den sentrale figuren her.
Danske Mads Kjeldgaard følger i Pades fotspor ved å sammenkoble lydbølger i en tredimensjonal, syklisk konstruksjon der lyden leder vei gjennom mørket. Det inkluderer en Buchla 200 synthesizer, feltopptak og Kjeldgaards egne algoritmesystemer.
Danske Christian Skjødt avslutter med Interdependencies, et 4,1-kanals verk basert på lydmateriale fra et selvbygget instrument. Det mikrotonale apparatet består av åtte tonegeneratorer som alle kjemper om å trekke nok elektrisitet.
I samarbeid med Notam og 3DA.
(Foto: Fernando Lopez-Lezcano)
Innermost er bestilt av Ultima og EMPAC/ Experimental Media and Performing Arts Center at Rensselaer Polytechnic Institute. Natasha Barretts musikk er støttet av Kulturrådet. EMPAC har bestilt videoen av Marc Downie og støttet hans residency der.
