Oslo-Filharmonien
Oslo domkirke
21/9, kl. 18.00
250 – 150
Christian Eggen: New work (2019, WP)
Ragnhild Berstad: Krets (1996)
Bjørn Fongaard: Uran 235 (1963)
Lili Boulanger: D’un soir triste (From A Melancholy Evening, 1918)
- Interval -
Olivier Messiaen: L’Ascension (1933)
Christian Eggen – dirigent
Oslo-Filharmonien
I over hundre år har fransk musikk vært kjennetegnet av oppløftede atmosfærer, spektrale toner og tilbedelse av selve lydens natur. Oslo-Filharmonien markerer sitt 100-årsjubileum under Ultima med franske og norske orkesterverk som viser den rike arven og det dype avtrykket fra det 20. århundrets franske tradisjoner.
Orkesterversjonen av Olivier Messiaens monumentale verk L’Ascension (Oppstigning), omtalt av komponisten selv som «fire meditasjoner for orkester», er ladet med guddommelig ekstase. Lili Boulangers mystiske tonedikt fremkaller hennes egen død til overtoner av Ravel og Debussy.
Norske etterkrigskomponister som Bjørn Fongaard var også opptatt av tekstur og toner. Hans anti-atomvåpen-verk Uran 235 ble av Oslo-Filharmonien skandaløst betegnet som «uspillelig» og boikottet av orkestret på 60-tallet, noe de gladelig retter opp i nå. Krets er et eksempel på Ragnhild Berstads forsøk på å fremkalle det «utvidede øyeblikket», inspirert av den franske spektralbevegelsen. Kvelden innledes med et nytt verk av dirigent Christian Eggen.
Produsert av Oslo-Filharmonien.
