Det Norske Kammerorkester
Sentralen, Marmorsalen
17/9, kl. 19.30
395 – 150
Georg Philipp Telemann: Don Quixote Suite (1761)
Henry Purcell: Bess of Bedlam (17th cent.)
John Coprario: Tom of Bedlam (17th cent.)
John Eccles: Restless in Thought, Disturb’d In Mind (17th cent.)
Olav Anton Thommessen: Fra Nijinskijs dagbok (2019, WP)
Peter Maxwell Davies: Eight Songs for a Mad King (1969)
Terje Tønnesen – kunstnerisk leder
Nils Harald Sødal – tenor
Silje Aker Johnsen – sopran
Det Norske Kammerorkester inviterer til en historisk omvisning i det musikalske asylet, fra barokken frem til i dag. I Telemann, John Eccles og Purcells æra, var Don Quixote med sin vanvittige idealisme ansett som en «hellig idiot», mens Purcell og John Coprario i sine stykker minnes pasientene ved det kjente sinnssykehuset Bedlam i London.
Olav Anton Thommessens tolkning av Nijinskys dagbøker fremkaller absurditeten og lidelsen i ballettdanserens liv, mens Peter Maxwell Davies’ Eight Songs for a Mad King er et «monodrama» basert på kong Georg III, den britiske kongen hvis midlertidige sinnslidelse ble tema for filmen Kongens galskap (1994, regi: Nicholas Hytner). Basert på musikalske temaer funnet i et av kongens mekaniske orgler, og med et vokalparti fullt av utvidede sangteknikker, er dette en av musikkhistoriens villeste og mest energiske beskrivelser av galskap.
Konserten åpner også Kammerorkestrets nye serie Hørbar - en konsertserie som presenterer klassisk musikk i en mer uformell setting.
Produsert av Det Norske Kammerorkester.
(Foto: Liv Øvland)
